Нова инструкция срещу "кражбата на фирми"

Нова инструкция детайлизира задълженията, които служителите от Агенцията по вписванията (АВ) имат при регистрация на фирмени промени, за които вече се изисква нотариално удостоверяване на документи - едновременно на подписите и съдържанието им. Инструкцията вече е пусната за обществено обсъждане на сайта на правосъдното министерство.

Най-общо алгоритъмът ще е следният: когато пред служителите бъдат заявени за вписване обстоятелства, за които вече се иска нотариална заверка (например сделка за прехвърляне на фирмени дялове или решение за смяна на управител), служителят веднага трябва да направи проверка в регистър "Единство" на Нотариалната камара. Там пък нотариусите от своя страна имат задължение незабавно да качват информация за фирмените документи, които заверяват.
Ако всичко е наред - документите са истински, има ги в регистъра и действително са минали през съответния нотариус, поисканата промяна във фирменото досие просто ще бъде вписана.


Това обаче няма как да се случи, ако в нотариалния регистър посочената от търговеца информация не е вярна или просто липсва, т.е. ако не е въведено такова удостоверяване, има несъответствие с представените документи или те не съответстват на сканираните образци. Тогава служителите от Търговския регистър трябва първо да потърсят връзка със самия нотариус - по телефон или чрез електронна поща, за да установят дали той действително е извършил това удостоверяване. И вписването ще може да бъде направено едва след като нотариусът потвърди истинността на представените документи и информацията за тях бъде качена в системата "Единство".

Според Закона за Търговския регистър: ако документите са нередовни, служителят дава тридневен срок на търговеца да ги оправи. Не се ли случи това, следва отказ от вписване. Ако нотариусът обаче каже, че никога не е заверявал въпросния документ, нещата може да стигнат и до прокурор.

Причините, поради които документите може да"липсват" в регистъра на Нотариалната камара, може да са основно две. Първата е забавяне - служителите от АВ признават, че все още  има случаи, в които самите нотариуси се бавят и не качват веднага документите в системата. Другата възможност обаче е точно за прокуратурата, защото може да се окаже, че става дума за документна измама или опит за "кражба на фирма".

Всъщност точно "кражбите на фирми" станаха причина за въвеждането на изискването за нотариално удостоверяване на някои от най-важните фирмени сделки и решения. Това стана с промените в Търговския закон, които парламентът прие в навечерието на Нова година. Според тях с едновременна заверка на подпис и съдържание вече се прехвърлят предприятията - като съвкупност от права и задължения, както и дружествените дялове. Пак със заверка върху протоколите от общите събрания на собствениците се приемат или изключват съдружници, избира се или се освобождава управител и се извършват разпоредителни сделки с недвижими имоти, собственост на търговските дружества.

Новата инструкция впрочем отразява и други важни промени: тези в Закона за особените залози. В нея са описани и документите, които трябва да се представят пред служителите на АВ за разпореждане със заложено имущество или за вписване на втори залог,  за доказване на съгласието на предходните по ред заложни кредитори за пристъпване към изпълнение от кредитор, който е по-назад "на опашката" след тях, и други.

Предвидено е инструкцията да влезе в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник". Но правилата за проверките на документите с нотариални заверки, които се представят пред служителите на Агенцията по вписванията, всъщност вече се прилагат - по силата на самия закон.
Ирина МАТЕВА
Вестник "Банкеръ"

Няма коментари: