Какво да правим при проблеми с екскурзията в чужбина

"Преживях най-кошмарното си пътуване, а исках да си почина и да се насладя на красотите на Турция. Моя съседка се записала, записа и мен на екскурзия. До момента на тръгването ни изобщо не знаех дори как се казва фирмата. Не ми дадоха никакъв план за пътуването, знаеше се само, че имаме две нощувки, че ще видим Истанбул и Принцовите острови. Нито се знаеше в кой хотел, нито колко звезди - нищо.
В 8 часа сутринта пристигнахме в Истанбул и направо от автобуса ни юрнаха към забележителностите - омачкани, недоспали, гладни. Питам аз - няма ли първо да се настаним в хотела, те ми казват: после. И това мина, обиколихме, направихме си снимки, на корабче през Босфора се возихме. Не искам да ви разказвам колко "качествен" беше екскурзоводът, за когото бяхме платили - ей ви тука къщата на "Перла", ето ви Синята джамия. И толкова. Най-накрая наистина отидохме в хотела.
Качихме се на кораб, платихме си допълнително за това, стигнахме до Принцовите острови и още на слизане ни обясниха: имате два часа, разходете се, разгледайте и после пак тук - за връщане. Толкова беше обяснението. Не знаех дори, че сме в азиатската част на Турция, където порядките са други, не като в Истанбул. Оставиха ни там сами, без никаква подготовка. И нямаше как да не стане проблем. Както си обикаляхме си правехме снимки. И на едно място видяхме ковач, вдигнах апарата и го снимах. Че като скочи този човек, като ме сграбчи, удари ме, счупи ми очилата... Добре, че се намесиха другите жени, та ме пусна. Той ми крещи нещо, аз нищо не разбирам. После се обадихме в полицията. И там едва се разбрахме - аз знам четири езика, но полицаите не знаеха дори английски. Едва по-късно, когато дойдоха и нашите водачи и така нареченият "екскурзовод", се разбрахме. Човекът не бил добре, бил изнервен, не искал да бъде сниман - изкараха ме мен виновна. С триста зора го принудихме поне да ми плати очилата..."
Мирослава А. от Русе

Историята на Мирослава за съжаление изобщо не е единичен случай. Почти ежедневно се появяват всевъзможни фирми, предлагащи туристически услуги, готови да предлагат евтини екскурзии за жадния за пътешествия българин. Който въпреки кризата не спира да пътува - още повече, че у нас почивката понякога му излиза по-скъпо, отколкото да прескочи поне до комшиите.


Цената
Най-голямата кукичка, която мами туристите от България, е ниската цена. Към нея обаче трябва да се гледа твърде скептично, защото най-често тя включва само пътуването с автобуса, нощувките и най-много закуска в хотела. Всичко останало ще трябва да се поеме от пътниците. Мечтаната разходка с корабче или посещението в коя да е световна галерия или музей, се плаща допълнително.
Така накрая сметката излиза поне двойна, но за това не може да съдите туроператорската фирма - особено ако коректно е вписала в офертите какво точно включва обявената и платена от вас предварителна цена.
Що се отнася до липсата на екскурзоводи - за тях също се плаща допълнително. И ако не е предвиден този разход в програмата ви, не може да изисквате подобна услуга. Няма как един екскурзовод да се замести от шофьора или организатора в автобуса - тези хора просто не са учили това, за да могат да го правят както трябва.
Фирмата
На първо място трябва да знаете, че има разлика между туристическа агенция и туроператор. Туроператорите са тези които могат да организират екскурзии, докато агенциите са тези, които могат само да ги препродават. Разликата изглежда незначителна, но всъщност е твърде важна - така може да се ориентирате какъв лиценз /операторски или агентски/ има фирмата, която ви обслужва и как представя услугите си. А оттам и какво може да изисквате от нея при неизпълнение.
Добре е обаче да поискате да видите този лиценз, защото никак не са малко случаите, в които изобщо няма такъв. За да не се окаже, че сте налетяли на самозванци, решили просто да ударят кьоравото и да изкарат някой лев от сезона, правейки се на туроператори.
Искайте не само писмена програма за пътуването, но и платежни документи за всичко, което давате - ако се стигне до съд, доказателствата, които ще са ви нужни, се наричат билети, касови бележки, договори. И застраховката - това е най-често скривания документ при евтините екскурзии. Запомнете, че застрахователната полица не стои в екскурзовода, тя трябва да е винаги у вас. Защото в един момент просто може да се окаже, че нямате такава.
В офиса на туроператорската фирма имате право, да се запознаете с удостоверението за регистрация на фирмата за извършване на туристическа дейност. Имате право да искате пълна и точна информация за пътуването, при това в писмен вид - за да няма после: "Те не са ме разбрали". И прочетете внимателно договора си.
Много важно правило, което следвада запомните е, че 20 дни преди пътуването туроператорът няма право да променя програмата ви. А ако вие се откажете 20 дни преди пътуването - не дължите неустойка!
Контролът
Изобилието от фирми, предлагащи туристически обиколки в чужбина усложнява контрола върху качеството на услугите, които предлагат. Но въпреки това не се отказвайте да търсите правата си, ако смятате, че сте били ощетени.
- На първо място в самата туристическа фирма. Ако не сте доволни от туристическата услуга, спрямо договореното, можете да подадете писмено рекламация до туроператора до 3 дни след края на пътуването.
Добре е да опитате да се разберете първо с добро и да постигнете някакво двустранно споразумение. Ако става дума за фирма с авторитет, която се е наложила на пазара благодарение на дълги години работа, тя със сигурност не би позволила името й да пострада заради някаква дребна неуредица по време на поредната екскурзия. Затова е добре, когато закупувате туристически пакети да отивате на място, в офиса - за да придобиете от първо лице впечатление с каква точно фирма си имате работа.
- Комисията за защита на потребителите. Тя е органът, който следи за нарушения нарушения на правата ни като потребители на каквито и да било стоки и услуги. Най-често оплакванията отиват първо там и са свързани с рекламирания продукт и неговите действителни качества - например в програмата е вписан 4-звезден хотел, а се оказва, че е с по-ниска категория или пък някакви допълнителни екстри просто липсват. Жалбата до КЗП можеда подадете лично или по интернет, а срокът за проверка е едномесечен. Ако се установи нарушение, съответната туристическа фирма може да бъде глобена. Дали ще ви върне парите за екскурзията обаче е друга тема - обикновено за това се стига до съд, защото предвидените в закона доброволни способи за уреждане на такива спорове рядко дават резултати.
- Държавна агенция за туризъм вече няма - тя бе закрита през 2009 година, а функциите й бяха наследени от мегаминистерството на икономиката, енергетиката и туризма. На сайта на министерството има регистър на туроператорите и туристическите агенции, в който може да погледнете дали фирмата, която сте избрали, има право да извършва такава дейност. Има и списък с туристическите центрове, които може да ползвате в страната, както и с институциите, на чиито горещи телефони да подавате сигнали при проблем. Но контрол за качеството на туристическата услуга, за която сте платили, от МИЕ не се осъществява.
Помогни си сам
- Най-важното, което трябва да направите преди да тръгнете обаче за която и да било чужда държава, е да си препишете от интернет телефоните за връзка с българските консулства и посолства. На тези хора там това им е работата - ако има проблем с българин, те са длъжни да помогнат. Всички координати са поместени на сайта на Министерството на външните работи по азбучен каталог на държавите. А ако никой не ви вдига телефона или просто ви отрежат - веднага след завръщането си пратете една жалба до МВнР.
- Телефон 112 е един и същ за цяла Европа, митичният 911 в Щатите е известен и на децата. Но в много други държави телефоните за връзка със спешна помощ или полицията са различни. Затова е нужно да поразпитате на кой номер следва да се подаде сигнал за помощ още при пристигането в хотела. Най-често на рецепцията може да намерите рекламни диплянки или картички с тази информация, която не тежи много, но в един момент може да се окаже жизнено необходима.
- Правете снимки на всяка нередност. Тези снимки може и да не ви послужат в съда, но в интернет или в другите традиционни медии могат да онагледят с какво сте се слъскали по време на почивката си.
Ирина МАТЕВА
Вестник "Утро"
Русе

Няма коментари: